Banken kan i mange tilfeller nærmest virke som en uoverkommelig fiende, men slike tanker skal du rett og slett bare slå fra deg. Hvis du er en av de mange som har boliglån i en bank så skal du enkelt og greit slå deg til ro med én tanke: de er ute etter å få tilbake pengene sine og de vil strekke seg svært langt for å hjelpe deg med å komme i mål. Husk også på at det jo tross alt de som har sett på økonomien din og som har funnet ut at dette er noe du burde klare. Er det din egen feil i form av uvettig forbruk stiller saken seg naturligvis noe annerledes, men for all del: du har en kunderådgiver i banken som er der for deg, og dette skal du aldri glemme. De vil hjelpe deg med å få styr på økonomien din, og å spørre om hjelp er tross alt en helt ærlig sak og det viser også at du er interessert i å få orden på tingene – noe som naturligvis er veldig positivt sett i bankens øyne.

Det er mye din rådgiver kan gjøre for deg, og blant annet kan man her snakke om refinansiering, justering av nedbetalingstiden på lånet og sist med ikke minst hjelpe deg med å sette opp et budsjett – og deretter lære deg hvordan du skal holde deg til dette. Det er ikke så vanskelig som man kanskje skulle tro, og noen ganger kan det være greit å få litt hjelp på veien. Det er nemlig ikke alle som er økonomer!

Det går også an å avtale et månedlig møte eller møte annenhver måned hvor dere diskuterer fremgangen og hvordan det skal se ut videre. Banken kan også opprette en slags spareavtale for deg hvor du trekkes for et beløp hver måned, for på denne måten å få bygd opp en buffer som vil være nyttig de gangene når lønnen ikke strekker til.

Banken er rett og slett et vell av muligheter som du må benytte deg av – de er nemlig der for deg!