Jeg er en mann som trener som en berg og dalbane: noen ganger er det mye og noen ganger er det ingenting. Det er min personlige forbannelse, og selv om jeg har hatt talent for å løpe så klarer jeg bare ikke å holde motivasjonen oppe over tid.

Så, hva skal jeg gjøre med dét, nå som det nye året har kommet godt i gang. Jo, jeg skal prøve på nytt igjen, men kanskje ta det i et litt roligere tempo – og kanskje variere litt mer. Det har vært mye løping når jeg har trent, og jeg hater å trene styrke. Jeg har derfor tenkt å investere i en romaskin som jeg kan bruke hjemme for da får jeg trent både styrke og kondisjon.

Det store målet mitt er å løpe en halvmaraton i en konkurranse og tiden jeg ønsker å løpe på skal være på under 5 min/km – kanskje ikke så veldig ambisiøst og jeg har klart det før på trening, men jeg vet at det er en smertefull distanse. En gang jeg løp så hadde jeg enormt med overskudd og var greit trent, mens jeg en annen gang løp med tunge bein. Sistnevnte var tortur, for å si det mildt, og neste gang jeg starter på et slikt løp så blir det ikke fullført hvis ikke kroppen føles ok.

Fant en artikkel om forberedelser til slike løp og der var det endel nyttige tips å hente, blant annet om det som går på å samle overskudd og energi i forkant av et løp som er såpass langt. Det er altså 1 time og 45 minutter som er den gyldne grensen for å klare det i en slik hastighet, og målet er å klare det før vi drar på sommerferie i starten av juli. Jeg er langt unna et slikt tempo nå, men jeg kommer meg ganske raskt i form, men vet at det må noen blodøkter til med intervalltrening – og det gleder jeg meg ikke til.

Kanskje kunne en romaskin med et intervallprogram kunne hjulpet meg?

NB! Sm rekreasjon bruker jeg å teste valuta handel på nett – morsomt, inspirerende og spennende!